همه چيز درباره شبكه خبري الجزيره
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 22 / 1 / 1390برچسب:شبكه خبري الجزيره,
نویسنده : سروش

همه چيز درباره شبكه خبري الجزيره

شيخ نشين قطر مركز شبكه الجزيره است، رسانه اي كه در ۱۵ سال اخير به صورت پر نفوذترين نهاد خبري جهان عرب درآمده و با شروع تحولات انقلاب گونه در خاورميانه و شمال آفريقا و همانطور كه وزير امور خارجه آمريكا تائيد كرده، از اين لحاظ به صورت مهمترين «شبكه خبري فراگير» در جهان ظهور كرده است.

«جنايت – تراژدي» كه سه دهه قبل در راستاي اعمال قوانين اسلامي در عربستان سعودي اتفاق افتاد، سال ها بعد به صورت يكي از عوامل تعيين كننده در تاسيس شبكه خبري الجزيره در آمد!

سي و سه سال پيش، مشاعل بنت فهد بن محمد آل سعود از اقوام نزديك ملك خالد پادشاه وقت عربستان سعودي هنگام تحصيل در بيروت روابط عاشقانه و مخفيانه اي با پسر سفير عربستان سعودي در لبنان پيدا كرد. آنان پس از بازگشت به عربستان و برملا شدن ماجرا، مشاعل را در فرودگاه رياض هنگام تلاش براي خروج از كشور و در حالي كه لباس مردانه پوشيده بود، دستگير كردند و در ۲۴ تيرماه ۱۳۵۶ شاهزاده خانم ۱۹ ساله و معشوقش را به جرم زناي محصنه در رياض در ملا عام گردن زدند.

در بهار ۱۳۵۹ و پس از تلاش نافرجام آمريكا در عمليات «صحراي يك» براي نجات ديپلمات ها و كاركنان به گروگان گرفته شده در تهران، يك تلويزيون بريتانيايي فيلم مستندي از اعدام آن دو را تهيه و پخش كرد. پخش فيلم «مرگ يك شاهزاده خانم» ابتدا در بريتانيا و سپس در آمريكا، با اعتراض شديد عربستان سعودي مواجه شد.

در سال ۱۳۷۵ تلويزيون، عربي بي بي سي كه با كمك مالي عربستان سعودي و قطر فعاليت مي كرد، كوشيد تا اين فيلم را پخش كند. اما مخالفت رياض و قطع حمايت مالي اش باعث بسته شدن اين شبكه تلويزيوني شد. شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير فعلي قطر كه تنها يك سال پيش از آن در كودتايي بدون خونريزي پدرش را سرنگون كرده بود، از فرصت استفاده كرد و با استخدام ۲۵۰ تن از روزنامه نگاران و تهيه كنندگان بيكار تلويزيون عربي بي بي سي «شبكه خبري الجزيره» را در آبان ماه ۱۳۷۵ راه اندازي كرد.

«وضاح خنفر»

بسياري موفقيت شبكه الجزيره به ويژه در خبر رساني تحولات اخير در شرق ميانه و شمال آفريقا را، مرهون جهت گيري هاي مدير كنوني وضاح خنفر مي دانند. او پنج سال پيش به سمت مدير عامل اين شبكه منصوب شد.

آقاي خنفر يك فلسطيني ۴۳ ساله است كه در روستاي «الرامه» در ۳۰ كيلومتري غرب حنين در ساحل غربي رود اردن متولد شده است. او بخش اعظم دوران زندگي، تحصيل و كار خود را در خاورميانه گذارنده، منطقه اي كه يك سال پيش از تولد وي، سومين جنگ اعراب و اسراييل را در خرداد ماه ۱۳۴۶ موسوم به رمضان يا يوم كيپور را پشت سرگذاشته بود. جنگي كه ارتش هاي مصر، سوريه و اردن به سختي از اسراييل شكست خوردند و اراضي را تصرف كرد كه در فرهنگ روابط بين الملل و قطعنامه هاي سازمان ملل از آن به عنوان سرزمين هاي اشغالي نام برده مي شود. تقريبا يك سال پس از تولد او يك سروان ۲۷ ساله ارتش ليبي به نام معمر قذافي با همكاري دوست دوران كودكي اش سرگرد عبدالاسلام جلود در كودتايي بدون خونريزي ملك ادريس اولين و آخرين پادشاه آن كشور را سرنگون كرد و امضاي پيمان صلح كمپ ديويد در تابستان ۱۳۵۷ در بحبوحه انقلاب در ايران، قاهره را از خط مقدم كشورهاي عرب متخاصم با اسراييل خارج كرد. اقدامي كه با پس دادن صحراي سينا به مصر، امكان عقلايي توسل اعراب به جنگي منظم عليه اسراييل را از بين برد، اما مسئله فلسطين همچنان لاينحل ماند.

«وضاح خنفر» در اولين سال هاي قرن بيست و يكم گزارشگر شبكه الجزيره در افغانستان و عراق بود و پنج سال پيش توسط شيخ حمد بن ثامر آل ثاني پسر عموي حاكم قطر و رييس هيات مديره شبكه خبري الجزيره به مديريت عامل آن نهاد خبري منصوب شد. تقريبا هجده ماه پيش نيز،« وضاح خنفر» از سوي نشريه معروف «فوربز» به عنوان يكي از قدرتمندترين افراد جهان شناخته شد و به دعوت تعدادي از موسسه هاي پژوهشي مستقر در واشنگتن از ايالات متحده ديدن كرد و با مقام هاي رسمي در اين كشور به گفت و گو پرداخت.

چرا هيلاري كلينتون از الجزيره دفاع مي كند؟

الجزيره يكي از اولين شبكه هاي خبري جهان بود كه در ۲۶ آذر ماه سال گذشته خود سوزي محمد البوعزيزي جوان ۲۶ ساله دستفروش تونسي را مخابره كرد، حادثه اي كه سرآغاز خيزش هاي مردمي در منطقه اي به وسعت الجزاير تا عمان شد كه هر روز ابعاد جديدتري پيدا مي كند.

اما در اهميت عملكرد الجزيره در اين برهه همين بس كه تنها شبكه خبري جهان بود كه به جاي اصرار بر تماس با شخصيت هاي سياسي يا تحليلگران محلي و ضبط و پخش «ساند بايت» هاي عمدتا تكراري و بي معني آنان، به دليل تاكيد بر ارتباط بيشتر با مردم كوچه و بازار به عنوان يك رويكرد آگاهانه، سيلي از تصاوير تلويزيوني حرفه اي و غيرحرفه اي از مردم كوچه و بازار جهان عرب و درخواست هايشان را مخابره كرد و با انتشار مقاله هايي در وبلاگ، فيس بوك و توييتر از آنان حمايت كرد. اقدامي كه باعث شد تا وزير امور خارجه آمريكا آشكارا از نحوه خبر رساني و تحليل آن شبكه تمجيد كند.

«هيلاري كلينتون»

روز ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۸۹ هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در سخناني در برابر كميته روابط خارجي سناي آمريكا با تمجيد از عملكرد شبكه خبري الجزيره گفت «تعداد بينندگان شبكه الجزيره در آمريكا بالا رفته، زيرا خبر را آن چنانكه اتفاق افتاده پخش مي كند. درشبكه هاي تلويزيوني ما به جاي اخبار، مباحث يكنواخت ميان مفسران سياسي، يك ميليون آگهي تبليغاتي و (مطالب نامربوط) پخش مي شود كه به اطلاعات مان چيزي اضافه نمي كند، چه رسد به بينندگان غيرآمريكايي اين شبكه ها!»

اظهارات وزير امور خارجه آمريكا زماني منتشر شد كه روابط كشورش با شبكه خبري الجزيره را در قسمت اعظم از دهه گذشته پرتنش توصيف شده است. اين روابط از آن زمان به شدت به سردي گراييد. به ويژه آن كه پس از حوادث تروريستي يازده سپتامبر در نيويورك و واشنگتن، شبكه مذكور تصميم گرفت نوارهاي پيام هاي مهم اسامه بن لادن، رهبر القاعده را پخش كند.

در آن مقطع زماني، دفتر شبكه الجزيره در بغداد در حمله اي موشكي تخريب شد. در اثر اين حمله يكي از گزارشگران اين شبكه به نام طارق ايوب كشته شد. و سامي الحاج فيلمبردار سوداني اش نيز در آذر ماه ۱۳۸۰ در مرز افغانستان و پاكستان به جرم دستكاري مدارك و كمك رساني به مسلمانان چچن بازداشت شد. وي پس از تحمل شش سال و هفت ماه حبس از زندان گوانتانامو آزاد شد.

خانم كلينتون در اظهاراتي كه به وضوح درك عميق تر مسئولان ارشد آمريكايي از تحولات بي سابقه و چشمگير در خاورميانه و شمال آفريقا را نشان مي دهد، پنج روز پس از سرنگوني حسني مبارك رئيس جمهوري مصر در ۲۲ بهمن ماه سال گذشته، در سفر به خليج فارس از دوحه پايتخت قطر بازديد و با «وضاح خنفر» مديرعامل و تعدادي از مديران ارشد شبكه الجزيره ملاقات كرد.

به منظور عدم تحريك «حساسيت» هاي احتمالي در ايالات متحده، ملاقات خانم كلينتون با مقام هاي ارشد شبكه الجزيره نه در ساختمان مركزي بلكه در شعبه دانشگاه آمريكايي كارنگي ملون در دوحه انجام شد. پس از اين ملاقات نيز وزير امور خارجه ايالات متحده در مصاحبه اي با عبدالرحيم افقرا، رييس دفتر آن شبكه خبري در واشنگتن در برابر ۳۰۰ تن از دانشجويان دانشگاه كارنگي ملون قطر شركت كرد.

خانم كلينتون در بخش ديگري از سخنان جنجالي اش در برابر كميته روابط خارجي سناي آمريكا در نيمه اسفند ماه تاكيد كرد بزرگترين مشكل خبر رساني شبكه هاي تلويزيوني در آمريكا اين است كه ما واقعا در يك جنگ اطلاعاتي هستيم، ولي با زمان پيش نرفته ايم. به ويژه زماني كه خبر يا مطلبي را براي بينندگان خاورميانه اي توليد و پخش مي كنيم، نمي خواهيم چيز زيادي در مورد آنها بدانيم و نمي خواهيم خاورميانه را از چشمان ساكنانش ببينيم.

برنامه هاي خبري شبكه هاي انگليسي زبان آمريكا در مورد تحولات خاورميانه و شمال آفريقا كه از طريق ماهواره براي كشورهاي آن منطقه پخش مي شود و اين چنين مورد انتقاد خانم كلينتون قرار گرفته، به دليل قلت آشنايي مردم آن سامان به زبان انگليسي، بينندگان محدودي دارد. افزون بر اين، نيم نگاهي به بخش هاي خبري اين شبكه ها و به ويژه مباحث متخصصان و كارشناسان، تاكيد اين مقام ارشد آمريكايي بر ناديده گرفته شدن نيروهاي موثر در خيزش هاي مردمي منطقه را به خوبي نشان مي دهد، عاملي كه مزيد بر علت قبلي شده و كيفيت اين برنامه ها را به شدت كاهش داده است.

وزير امور خارجه آمريكا در آخرين شهادتش در برابر كميته روابط خارجي سناي ايالات متحده در مورد عملكرد شبكه هاي خبري آمريكايي كه برنامه هايشان را به زبان مردم خاورميانه توليد و به روي آنتن مي فرستند، در موافقت و يا مخالفت صحبتي نكرد، اما انتصاب هاي اخير در برخي از اين نهادها احتمالا مويد آن است كه آن شبكه ها نيز از شمول انتقادهاي خانم كلينتون خارج نيستند و دستگاه رهبري سياست خارجي اين كشور با تاييد ديدگاه ها و نحوه مديريت خبر «وضاح خنفر» در كل، به وضوح از آنان انتظار بيشتري دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب